Boekbespreking door Bert Kisjes van Bregmans: De meeste mensen deugen

Datum / Tijd
13/11/2019
20:00

Locatie
Grote Kerk – Wijkertoren

Categorie

‘De mens is een beest zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst zeiden de boekhouders. Al eeuwenlang is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Maar wat als we het al die tijd mis hadden? In zijn boek verweeft Rutger Bregman de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie. Hij neemt ons mee door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Adembenemend, weids en revolutionair. De meeste mensen deugen herschrijft niet alleen de geschiedenis maar werpt ook een nieuw licht op de toekomst.’
Rutger Bregman (1988) is historicus. Hij publiceerde vijf boeken: Met de kennis van toen (2012), De geschiedenis van de vooruitgang (2013), Gratis geld voor iedereen (2014), Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers (met Jesse Frederik, 2015) en De meeste mensen deugen (2019).

Toen Matthijs van Nieuwkerk onlangs Rutger Bregmans nieuwe boek ‘De meeste mensen deugen’ presenteerde dacht Bert Kisjes als vele anderen: “Dat boek wil ik lezen”.
Ondertussen heeft hij het gelezen en zijn verwachtingen zijn niet teleurgesteld. Het werpt een ander licht op veel dingen. Bregman komt aan het mensbeeld, het beeld dat de mens van zichzelf heeft. Dat is typerend voor tijden waarin de cultuur echt verandert. Dat gebeurde in de 16e eeuw in de tijd van de renaissance, dat gebeurde ook in de 18e eeuw die uitliep op de Franse- en de industriële revolutie.
Bert Kisjes kan u vertellen wat hij in het boek gelezen heeft. En hij is heel nieuwsgierig naar wat u er in gelezen heeft. Voor diegenen die nog niet aan het boek begonnen zijn kan de boekbespreking wellicht nuttig zijn.